התפתחות שוק האשראי החוץ בנקאי בישראל

ב 15 השנים האחרונות שוק האשראי בישראל עבר שינויים רבים. ההתחלה הייתה באוגוסט 2005, כאשר אישרה כנסת ישראל את ”רפורמת בכר“ – רפורמה אשר נועדה להפחית את הריכוזיות של הבנקים בישראל בשוק ההון. לאחריה אושרו חוקים נוספים במסגרת אותה המגמה הכללית של שכלול שוק ההון בישראל. במסגרת רפורמת בכר הסתיימה הבעלות של הבנקים על קופות הגמל וקרנות הנאמנות. בהמשך הגיעה גם ועדת שטרום אשר אילצה את בנק לאומי ובנק הפועלים למכור את אחזקותיהם בחברות כרטיסי האשראי לאומי קארד וישראכרט.

הרפורמה ושינויי הרגולציה סללו את הדרך לצמיחה מהירה של שוק האשראי החוץ בנקאי בישראל, כאשר 85% אחוז מהאשראי החוץ בנקאי מתמקד במגזר העסקי. נכון להיום שוק האשראי עדיין נשלט על ידי הבנקים אך שוק האשראי החוץ בנקאי הראה צמיחה שנתית של 20% וחלק מהחברות העוסקות בתחום נסחרות בבורסה ומראות ביצועי מניות טובים, כלומר השוק נמצא במומנטום של צמיחה.

שכלול השוק ופתיחתו לתחרות היא בשורה טובה עובר העסקים וגם הצרכנים הפרטיים, יותר תחרות בשוק משרתת את כולנו ומאפשרת לנו ליהנות מתנאי אשראי בתנאים טובים יותר.

בעבר הבנקים נהנו מיתרון בתחום האשראי, הייתה להם גישה  בלעדית להיסטוריית האשראי של הלווים, דבר אשר אפשר להם לבצע הערכת סיכונים ותמחור ריביות. אך כיום בנק ישראל מחזיק במאגר הנתונים ומאפשר את אותה גישה גם לחברות החוץ בנקאיות  אשר אף הן מנהלות מערך של ניהול סיכונים  ומציעות אשראי לפלחי שוק שונים , בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידם .

הלכה למעשב לשחקנים החוץ בנקאיים ישנו "תאבון" שהולך וגדל בשנים האחרונות ,לפנות לסקטור העסקי  ולהציע לו את שירותיהם השונים, תוך מתן מענה מהיר ויעיל לצורכיהם.

אך למרות השינויים המבורכים נראה שעדיין ישנו אתגר הכל הקשור לאשראי עבור עסקים קטנים ובינוניים. למרות הרפורמות והכניסה של גופים מוסדיים לשוק ההלוואות, הן עדיין פחות נגישות לעסקים קטנים ובינוניים. העסקים הקטנים והבינוניים בישראל אחראים על כמחצית מהתוצר, אך למרות זאת הם מקבלים אחוז מזערי  מהאשראי העסקי. על מנת לנסות לתקן את העיוות, רשות שוק ההון הוציאה מכרז להקמת תאגידים אשר יעניקו אשראי לעסקים קטנים ובינוניים.

אחד השינויים הבולטים בשוק האשראי, אותו כל עסק יכול להרגיש, הוא בתחום ניכיון השיקים. בעבר תחום זה נשלט על ידי הבנקים דיי כמונופול. כיום ישנם שחקנים חוץ בנקאיים רבים המציבים אלטרנטיבה לגיטימית לבנקים והן מפוקחות על ידי רשות שוק ההון, תחת רגולציה ענפה אשר הופכת את חייהם של אותם גופים חוץ בנקאיים לכלל לא פשוטים.

התמורות אשר חלו בשוק האשראי החוץ בנקאי בהחלט צריכות לעניין אתכם בעלי העסקים וגם הצרכנים הפרטיים. הם פותחים בפניכם יותר אפשרויות ומאפשרים לכם להשיג אשראי והלוואות בתנאים טובים יותר, ובמגוון רחב יותר של מוצרים . אם אתם נזקקים לשירותי אשראי חוץ בנקאיים אתם מוזמנים לפנות אל יועצי האשראי שלנו אשר יעזרו לכם למצוא את ערוצי המימון המתאימים ביותר לצרכים שלכם.

שתף את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email